55351415225_b5512d00bb_k

Imatges: Carolina Martínez - Javi Martín - Govern

La Caubella estrena l’heliport nacional després de dècades de planificació

L’heliport nacional de la Caubella ja és una realitat després d’anys de planificació i aquest dilluns ha quedat oficialment inaugurat. El Govern considera que la nova infraestructura reforçarà la connectivitat del país, millorarà la resposta davant emergències i contribuirà a la sobirania funcional d’Andorra.

Héctor Aza

-

Rosa Alberch

|

22.06.26


Després de dècades de treball, l’heliport nacional de la Caubella ja és una realitat i ha quedat inaugurat aquesta mateixa tarda. La infraestructura compta amb una plataforma de vol de 100 metres de longitud i 20 d’amplada. Segons l'executiu, es tracta d’una instal·lació necessària i hauria de suposar una passa endavant important quant a la connectivitat, la seguretat i la sobirania funcional.

"No és només dotar de major connectivitat els nostres ciutadans o ser un factor d'atractivitat, sinó també això, tenir un heliport nacional vol dir també donar una millor resposta a urgències sanitàries, a rescats i a tantes altres qüestions on està en joc una vida humana."
Xavier Espot, cap de Govern

L'equipament incorpora també un hangar amb capacitat per allotjar set aeronaus i està dissenyat per donar resposta a transport sanitari, emergències, serveis institucionals o operacions comercials. Pel que fa a aquests últims, s'han de desplaçar a una estació intermèdia, com Girona o Reus, a l'espera d'aclarir la qüestió del control de persones.

"L'enduriment de fronteres per part d'Europa, evidentment, té aquest tipus de singularitats. Nosaltres estem treballant incansablement perquè els vols amb helicòpter siguin considerats com els vehicles que ja venen d'Espai Schengen i surten un altre cop cap a Espai Schengen."
David Forné, secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat

L'executiu defensa que la ubicació escollida respon a criteris de seguretat i integració paisatgística, amb una infraestructura construïda sota estàndards internacionals i amb mesures d'eficiència energètica.

Vol simbòlic amb aterratge a la Caubella mentre es completa el procés de certificació

Aquest equipament no entra en ple funcionament aquest dilluns ja que cal acabar de fer gestions administratives. També hem sabut que la base d'Heliand a la Massana s'utilitzarà en cas de mal temps a cotes altes.

Sortim de la base de Terra Guindaldes cap a la Caubella per enregistrar des de Ràdio i Televisió d’Andorra el primer vol amb aterratge a l’heliport nacional. És un vol simbòlic ja que encara queda algun tràmit administratiu per pujar tota l'activitat a Pal.

"Bé, ara primer tenim encara dos mesos per poder ja pujar aquí, perquè el tema administratiu, els papers aeronàutics, tot el que fa falta, perquè això, clar, és llarg."
Sam Duró, pilot d'Heliand

Tanmateix fins i tot quan s'operi des de l'heliport nacional la base de la Massana servirà per baixar els helicòpters en cas d'emergència.

"Mentre hi hagi visibilitat, que sigui en pluja, en neu o en vent, s'operarà des d'aquí dalt. Només com a plan B, que hi hagi boira tapat amb núvols, que a vegades passa, molt poc aquí a Pal, però a vegades passa i més o menys està notificat, i ho sabem com passarà, llavors baixarem l'helicòpter a la Massana."
Sam Duró, pilot d'Heliand

De moment s'espera que es concloguin els tràmits per traslladar l'operativa definitivament.

Etiquetes

La Caubella estrena l’heliport nacional després de dècades de planificació | RTVA